Help het is december

Wat denk jij als je aan de maand december denkt? Druk, moet nog zoveel regelen, veel verplichtingen, eten, drinken, slecht voor de lijn? Ik hoop dat je toch ook denkt aan de gezelligheid, warmte, de mooie versieringen, de bijzondere dagen, etc. Hoe ga jij ervoor zorgen dat je de komende maand ook echt kan genieten van deze bijzondere maand en niet het idee hebt, dat je alleen maar achter de feiten aan rent?

De volgende 3 oefeningen kunnen jou helpen op het moment als jouw stresslevel erg hoog oploopt:

  • Ademhalingsoefening: FFFSSS: Adem eerst in door je neus, adem dan uit door de letter "F" uit te spreken als je merkt dat je bijna geen lucht meer hebt ga je over naar de letter "S". Stop pas met de letter "S" als je echt geen adem meer in je buik hebt zitten, je zal dit merken omdat de inademing door de neus van zelf komt. Doe dit 3 maal. Je zorgt voor ontspanning in je lijf en je vervangt hiermee ook nog jouw volledige residu.
  • Denk aan je voeten: Het kan zijn dat je komende maand regelmatig in de rij staat bij de kassa. Dan kan je natuurlijk gaan piekeren over wat je nog allemaal moet gaan doen. Maar het volgende kan ook: Ga goed rechtop staan en zet beide voeten goed op de vloer. Richt je aandacht op je voeten, voel hoe ze op de grond staan. Denk dan aan je onderbenen, aan je bovenbenen, je heupen. Ga daarna weer met je aandacht naar je voeten en blijft dit doen tot je aan de beurt bent. Als je je aandacht naar je lichaam brengt is er minder ruimte op te piekeren.
  • Accepteren: Het kan ontzettend helpen om te accepteren dat de maand december druk kan zijn. Dit kan je doen door alleen al tegen jezelf te zeggen. Oké ik voel druk, ik voel spanning en dat mag er zijn. Door deze simpele oefening kan de stress die je voelt al wat zakken.

Wil je meer tips om meer rust in jouw hoofd te creëren? Ga dan naar deze link en laat je gegevens achter voor het gratis E-book.

Ik wens je in ieder geval hele fijne feestdagen. Liefs, Carla




Wil jij ook beter leren omgaan met irritaties?

Deze 3 tips kunnen je helpen om iets luchtiger er mee om te gaan.

1) Je zou de situatie ook kunnen veranderen door in gesprek te gaan met de lastige collega en er achter komen wat hij of zij belangrijk vindt of wat zijn of haar doelen zijn. Door iemand beter te leren kennen en te investeren in contact kan een fijnere verstandhouding ontstaan of ten minste een minder vijandige houding.

2) Kijk goed naar wat jou irriteert. Wat zegt dit over jou? Zou jij die eigenschap misschien zelf wat meer willen hebben? Of komt dit doordat iemand anders dit vroeger vaak gedaan hebt. Deze bewustwording kan al helpen.

3) Creëer gelijkwaardigheid. Wat daarnaast helpt is om gelijkwaardigheid te creëren. Als je inziet dat anderen net zo zijn als jij dan groeit begrip. Uit onderzoek is gebleken dat wij van nature meer empatisch zijn naar mensen met dezelfde etnische afkomst of dezelfde politieke partij of voetbalclub. Dus als je irritaties voelt is het goed om wat meer gelijkwaardigheid te creëren waardoor je irritaties kunnen zakken. Als je merkt dat iemand in je irritatiezone zit, zeg je in je hoofd de volgende zinnen: Net als ik is dit een mens, net als ik leert deze persoon van de lessen van het leven, net als ik heeft deze persoon verdriet en teleurstellingen meegemaakt, net als ik…….. En dan afsluiten met: ik kan hem/haar niet veranderen. Herhaal dat een paar keer totdat je merkt dat gevoel van irritatie iets minder is geworden.

Succes!

Ik ben ook maar een mens

De maand oktober was voor mij een bizarre maand en daar bedoel ik mee een ontzettend uitdagende en gave maand. Zowel zakelijk als privé. De mensen die mij goed kennen weten dat ik sinds ongeveer mijn 25e een lager energie niveau heb dan daarvoor. Dit kon voor mij (en de mensen om mij heen) frustraties opleveren. Vooral de acceptatie hiervan bleef lastig en af en toe nog. Wat heeft dit te maken met afgelopen maand zal je je nu waarschijnlijk afvragen.

Afgelopen maand was er veel gaande binnen Set your mind. Ik ben o.a. geselecteerd voor ZAAI Aalsmeer, een coaching traject vanuit de gemeente Aalsmeer waarbij startende ondernemers worden ondersteunt bij het ondernemen. Ondernemen is echt een vak apart, hier kan je hulp bij gebruiken. 3 oktober was hiervan de speeddate en 4 oktober hoorde ik dat ik geselecteerd was, onwijs gaaf. Als gevolg, 16 oktober hadden we hiervan onze eerste bijeenkomst. Woensdagavond 17 oktober gaven Eva van Organized by Eva en ik een workshop: In 5 stappen mindful naar een opgeruimd huis, 10 enthousiaste deelnemers en een stuiterende Eva en ik tot gevolg. 11 oktober begon ik met het geven van een 3-delige workshop bewustwording bij het bedrijf EN Vastgoed. Wat een resultaat heeft gehad dat ik in het voorjaar weer terug mag komen. Yeah!! Nog een coaching traject afgerond met een cliënt, workshop bijgewoond van The Health Challenge, tussendoor werken bij Aphrodite Orchidee, leuke partner zijn, goede vriendin, oh ja en afgelopen zaterdag terugkomdag gehad van mijn Mindfulness opleiding. Dat was het zo ongeveer haha. Ontzettend leuk allemaal en ik ben hier ook erg dankbaar voor.

Wat was hier privé nu zo uitdagend aan? Mijn energielevel is meerdere malen door bovenstaande gave gebeurtenissen naar het toppunt van energie geschoten door de adrenaline, waardoor ik stuiterend van energie door het leven ging. Met als gevolg die week erna een dipje qua energie en mijn moeheid die toeneemt. Dan komt voor mij het besef; IK BEN OOK MAAR EEN MENS. Eerst voel ik kort een gevoel van frustratie. Dit is een oude reactie, vroeger kon ik hierin verzinken. Tegenwoordig komt er gelukkig een tweede reactie. Dit is acceptatie. Ik ben ook maar een mens en geef er dan aan toe. Doen wat mijn lichaam en geest nodig hebben. Hierdoor laad ik ook weer sneller op. Het is fijn om te weten dat ik ook maar een mens ben, ik ben niet perfect en zal dat ook nooit willen zijn. Menselijk zijn in voor mij genoeg. Liefs, Carla

You cannot stop the waves, but you can learn how to surf

Rust en ruimte

Wat betekent ruimte en rust voor jou? Voor mij heel veel, daar ben ik de afgelopen weken (weer) achter gekomen. Als je een keer in Canada geweest bent zal je weten wat ik bedoel als ik zeg; wat een rust. Je rijdt daar weg bij het vliegveld en je ervaart ruimte. Bredere straten dan in Nederland, 50% van het land bestaat uit bos en er wonen 2 keer zoveel mensen als in Nederland maar het land is ruim 250 x zo groot. Ohh en die natuur, wat schitterend daar. Ik ben echt een natuurmens en dat komt op die momenten echt naar boven. Ik ervaar dan in mijn hele lijf rust en kalmte, zonder daar moeite voor te doen. Dan kom je weer aan op Schiphol en meteen de welbekende mierenhoop. Ik voel dat ik dan moeite moet doen om die rust en kalmte te blijven ervaren. Natuurlijk heb ik mijn tools om rust te ervaren zoals mediteren en mindful leven. Toch zet het mij wel aan het denken.. Wat zijn we hier in Nederland toch allemaal aan het doen? Het kan ook zo anders.

Hoe zit dat bij jou? Lukt het bij jou om rust te kunnen blijven creëren?

Als je nu wel wat rust kan gebruiken, ga dan naar de volgende link en sluit lekker je ogen. https://www.youtube.com/watch?v=y7e-GC6oGhg

Heel wat anders… ik wil dit echt even met jullie delen:

Joyce zegt; “Het was precies wat nodig had. Na veel diëten en bezig zijn met eten maar toch niet afvallen had ik iets nodig dat mij meer leerde over eten en waarbij ik meer bewustzijn kreeg daarover. Brenda weet ontzettend veel over eten en leert je slimme tips. Iedere keer wordt er 1 ding uitgehaald om te veranderen. Hierdoor is het goed vol te houden en creëer je bewustzijn. De oefeningen van Carla maken dat je ook tijd neemt voor jezelf en ook bewustzijn creëert. Ik vond het een hele fijne combinatie en ben er nog steeds bewust mee bezig.” Deze onwijs gave referentie hebben Brenda en ik gekregen over ons programma de Food & Mind Switch. Dat maakt mij dankbaar en heel blij.