Wil jij ook beter leren omgaan met irritaties?

Deze 3 tips kunnen je helpen om iets luchtiger er mee om te gaan.

1) Je zou de situatie ook kunnen veranderen door in gesprek te gaan met de lastige collega en er achter komen wat hij of zij belangrijk vindt of wat zijn of haar doelen zijn. Door iemand beter te leren kennen en te investeren in contact kan een fijnere verstandhouding ontstaan of ten minste een minder vijandige houding.

2) Kijk goed naar wat jou irriteert. Wat zegt dit over jou? Zou jij die eigenschap misschien zelf wat meer willen hebben? Of komt dit doordat iemand anders dit vroeger vaak gedaan hebt. Deze bewustwording kan al helpen.

3) Creëer gelijkwaardigheid. Wat daarnaast helpt is om gelijkwaardigheid te creëren. Als je inziet dat anderen net zo zijn als jij dan groeit begrip. Uit onderzoek is gebleken dat wij van nature meer empatisch zijn naar mensen met dezelfde etnische afkomst of dezelfde politieke partij of voetbalclub. Dus als je irritaties voelt is het goed om wat meer gelijkwaardigheid te creëren waardoor je irritaties kunnen zakken. Als je merkt dat iemand in je irritatiezone zit, zeg je in je hoofd de volgende zinnen: Net als ik is dit een mens, net als ik leert deze persoon van de lessen van het leven, net als ik heeft deze persoon verdriet en teleurstellingen meegemaakt, net als ik…….. En dan afsluiten met: ik kan hem/haar niet veranderen. Herhaal dat een paar keer totdat je merkt dat gevoel van irritatie iets minder is geworden.

Succes!