Hoe is jouw mindset?

Wie kent het niet? Het gevoel dat het leven even niet zo makkelijk is. Dat het moeite kost om de positieve dingen te zien of het soms niet lukt om de positieve dingen in te zien. Om deze kant van het leven aan te kunnen zijn acceptatie en veerkracht opbouwen een belangrijk item. Ik hoor je denken; “Ja Carla lekker makkelijk om te zeggen, maar hoe dan?”. Hieronder zijn wat tips te vinden die jou hierbij kunnen helpen. Dit is maar een kleine greep uit zoveel dingen die je kan toepassen.

Veel mensen voelen zich in de zomer net even wat lekkerder dan in de winter. Ze hebben het gevoel op te laden. Dit gebeurt natuurlijk ook letterlijk door de zon en vaak is het zo dat we ons dan wel een moment gunnen om even niets te doen en in de zon te zitten. Maar waarom zou je dat in de winter en herfst ook niet doen? Even commercieel: bijvoorbeeld d.m.v. een retreat ;) die 11, 12 en 13 oktober plaatsvindt. Er zijn nog 5 plekken. Maar daar gaat het hier niet om!

Hoe creëer je meer veerkracht? Dat doe je o.a. met onderstaande oefeningen

Dankbaarheid voelen

Omdat we zoveel te doen hebben, vergeten we vaak wat we al in ons leven hebben. We vergeten wat er al goed gaat, we vergeten dat we een dak boven ons hoofd hebben, dat we eten kunnen kopen, dat we de mogelijkheid hebben om te sporten, dat je naar je werk mag gaan en ga zo maar door. Noem daarom iedere avond en dat kan in bed of tijdens het eten (ook heel leuk om met je kinderen te doen) waar werd jij blij van die dag, waar was je dankbaar voor?

Door hier iedere dag bewust bij stil te staan, zal je merken dat je een positiever gevoel krijgt. Je beseft dat er iedere dag iets is om dankbaar voor te zijn. Hierdoor creëer je ook meer veerkracht.

3 minuten ademruimte

Gedurende 3 minuten observeer je jezelf en hoe je jezelf voelt. Deze 3 minuten brengen je terug naar dit moment en helpen je om de automatische piloot-modus uit te schakelen.

Minuut 1: Eerste minuut: Hoe voel ik me?

Als je een rustig plekje hebt gevonden, sluit je je ogen en richt je je aandacht naar binnen. Merk simpelweg op hoe je je voelt. Welke gedachten heb je? Wat voel ik in mijn lijf? Neem dit alleen maar waar, zonder oordeel.

Tweede minuut: Check in bij je ademhaling

Dit doe je door je aandacht naar je ademhaling toe te brengen. Merk op waar die is, hoe snel die gaat. Neem maar waar.

Derde minuut: Hoe voel je je nu?

Zorg dan dat je aandacht naar je hele lichaam gaat. Voel maar. Als je sensaties of ongemakken voelt kan je hier naar toe ademen zodat je ruimte creëert. Na drie minuten zal je merken zal je veel kalmer bent. Hierdoor kun je vaak betere beslissingen maken en heb je meer overzicht op een specifieke situatie.

Zoals ik al zei, dit zijn maar 2 oefeningen. Er is meer.. Fijne dag nog.