Hoe zorg jij ervoor dat je het vakantiegevoel vasthoudt?

Hieronder zijn diverse tips te vinden om jouw vakantiegevoel langer vast te kunnen houden

Stressbeperking door aanmaken oxytocine

Oxytocine is een hormoon dat zorgt voor een verlaging van de bloeddruk, het hartritme en cortisol niveau (slechte stresshormoon). Door dansen, compliment geven of krijgen, knuffelen (met huisdier), massage, luisteren naar muziek, en zelfs oogcontact maak je oxytocine aan dat gevoelens van ontspanning, geluk en verbondenheid stimuleert.

Accepteer jouw emoties

Je hebt 4 primaire emoties: Bang, bedroefd, boos en blij. Om te voorkomen dat de negatieve emoties overheersen kan je onderstaande toepassen: Benoem de emotie, wat voel je. Accepteer hoe deze emotie voelt. Zeg tegen jezelf: ik heb de emotie, ik ben hem niet. Kalmeer jezelf, door bijvoorbeeld op je ademhaling te letten.

Wees vriendelijk

Met vriendelijkheid richting jezelf stimuleer je het kalmerende zorgsysteem in je brein. Geef jezelf of de ander een oprecht compliment. Help iemand anders. Geniet daarna van de fijne emoties die jouw vriendelijkheid vrijkomen.

Aandacht

Multitasken is funest voor de ontspanning. Ons brein is hier niet op gebouwd. Dit vergt veel energie. Focus daarom op 1 ding tegelijk. Wees in het hier en nu.

Voel dankbaarheid

Door hier iedere dag bewust bij stil te staan, zal je merken dat je een positiever gevoel krijgt. Je beseft dat er iedere dag iets is om dankbaar voor te zijn. Hierdoor creëer je ook meer veerkracht.

Neem regelmatig een ademruimte

Gedurende 3 minuten observeer je jezelf en hoe je jezelf voelt. Deze 3 minuten brengen je terug naar dit moment en helpen je om de automatische piloot-modus uit te schakelen